Natuur
Slim en duurzaam design: een (shampoo)fles van zeep
En mooi is ‘ie ook nog!
Per jaar gebruiken we gemiddeld 11 (plastic) flesjes douchegel en 10 flesjes shampoo. Doodzonde om een product dat je maar een paar weken gebruikt, te maken van een materiaal dat meer dan 400 jaar nodig heeft om te vergaan, vond product- and process designer Jonna Breitenhuber. Dus bedacht en ontwikkelde zij tijdens haar masterstudies aan de University of arts Berlin de SOAPBOTTLE: een shampoo- of douchegel verpakking gemaakt van zeep.
Zeep als duurzaam alternatief voor plastic
Het zat Jonna Breitenhuber dwars dat er nauwelijks duurzame verpakkingen zijn voor vloeibare verzorgingsproducten. Daarom besloot zij in haar masterproject aan dit probleem te werken. Zij liet zich daarbij inspireren door de voedingsindustrie in het algemeen, en ijshoorntjes in het bijzonder. Het ijshoorntje is namelijk een goed voorbeeld van een verpakking die tegelijkertijd ook een product is. Ze vroeg zich af of ze dit concept kon overbrengen naar hygiëneproducten en ontwikkelde zodoende verpakkingen die gemaakt zijn van zeep.
De zeep is gemaakt van natuurlijke ingrediënten en is biologisch afbreekbaar. Afval kan met deze zeepfles volledig worden vermeden. Je kunt namelijk zowel de inhoud van de zeepfles gebruiken, als de buitenkant. Is de fles leeg, dan kun je de zeepresten bovendien blijven gebruiken als handzeep of je verwerkt het tot wasmiddel.
Het project werd een groot succes! Er volgden vele exposities, beurzen en ook awards voor design en duurzaamheid. Van over de hele wereld ontving ze berichten van mensen en bedrijven die geïnteresseerd waren.
Van concept naar product
Inmiddels is project SOAPBOTTLE gevestigd in Amsterdam en uitgegroeid tot een jong, internationaal team dat intensief werkt aan product- en merkontwikkeling. Sinds afgelopen zomer hebben ze hun krachten gebundeld met Marie-Stella-Maris, die hen helpt bij het realiseren van de zeepfles.
Werkende prototypes zijn er, maar het duurt nog even voordat we kunnen pronken met deze prachtige, duurzame designfles van zeep.
“We verkennen nog onbekende wateren in de industrie waarbij uitgebreid materiaalonderzoek en de registratie van onze producten nodig is. En laten we eerlijk zijn: we hebben nog een lange weg te gaan. Maar om verandering teweeg te brengen, moeten we een begin maken. Want alleen als we de moed hebben om toekomstgerichte oplossingen te ontwikkelen, kunnen we een positieve impact op het milieu maken voor de langere termijn.”
In de winkel ligt hij jammer genoeg dus nog niet. Met de nadruk op ‘nog’. Zo konden mensen een donatie doen via het crowdfunding platform Kickstarter en binnen een maand haalden zij meer dan € 125.000 op. Komen gaat hij er dus wel. Wij kijken verlangend uit naar mei 2022, want dat is de verwachte lanceringsdatum. Geduld is een schone zaak, maar daar hebben we ons het afgelopen jaar sowieso in weten te trainen.
Titelfoto door Jonna Breitenhuber
Deel dit bericht op Social Media
Vond je dit een leuk bericht? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Je ontvangt dan wekelijks jouw shot energie in je mailbox!