Slim
Zeeman gaat tweedehands kleding verkopen
We kennen Zeeman allemaal van het bekende logo met een afbeelding van, jawel, een zeeman. De kleuren geel en blauw zijn niet van het straatbeeld weg te denken. Maar Zeeman is meer dan een merk en een logo. De textielsuper hecht grote waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. En daarmee aan een duurzame textielindustrie. Daarom start Zeeman vanaf 1 juni 2021 met RESALE; de verkoop van tweedehandskleding en kledinginzameling.
RESALE
Een belangrijke ambitie in de weg naar een duurzamere textielindustrie is het hergebruik van kleding. Zeeman vindt het belangrijk dat kleding lang meegaat. Arnoud van Vliet, MVO & Kwaliteitsmanager bij Zeeman: “Met de introductie van RESALE geven wij tweedehands baby- kinder- en dameskleding van allerlei merken een tweede leven. Hiermee zet Zeeman zich in voor het hergebruiken van kleding, een stap verder dan alleen het recyclen van materialen. Daarnaast hebben klanten de mogelijkheid om gebruikte kleding in te leveren. Uit onderzoek blijkt dat 55% van de gebruikte kleding in de vuilnisbak verdwijnt, waardoor hergebruik en recycling niet meer mogelijk is.”
Na een succesvolle start bij het filiaal in Osdorp volgen vanaf 1 juni nog vijf Zeeman filialen. De intentie is om dit initiatief binnen heel Nederland verder uit te rollen. De pilot is opgezet is samenwerking met Kringloopwarenhuizen Het Goed, een sociale onderneming met 28 kringloopwarenhuizen en 5 textielsorteercentra in Nederland.
Zuinig blijven tijdens pandemie
CEO Erik-Jan Mares licht toe: ”Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen noemen we bij Zeeman eigenlijk gewoon zuinig. En dan gaat het over zuinig zijn op mens, maatschappij en milieu. Afgelopen jaar bleek maar weer eens hoe belangrijk dit is. Ook dit jaar zijn we volop bezig met het zetten van volgende stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo willen we dat 35% van onze kledingcollectie uit duurzaam materiaal bestaat en 50% van het door ons gebruikte katoen duurzaam is. We geven vervolg aan onze samenwerking met Fair Wear, die ons scherp houdt en nieuwe inzichten brengt, en stellen een actieplan op voor het in kaart brengen van leefbaar loon. Genoeg te doen dus!”
Wij vinden het mooi om te zien als een bedrijf zijn maatschappelijke functie zo serieus neemt. Keep it up Zeeman!
Bron en beeld: Zeeman