Goed Nieuws op Social Meda

Leef

Besef van sterfelijkheid maakt mensen vrijgeviger

Mensen die met hun eigen sterfelijkheid worden geconfronteerd, zijn meer geneigd om bezittingen weg te geven. Wetenschappers vermoeden dat de coronacrisis zo een invloed kan hebben op donaties. Goed nieuws voor de goede doelen.

Memento mori

De mens heeft een uniek bewustzijn van zijn eigen sterfelijkheid, in de wetenschap “mortality salience” genoemd. Eerder is al aangetoond dat sommige mensen zich troosten door meer materieel bezit te verwerven. Daar herken ik mezelf overigens totaal niet in.

Memento pecunia

Nieuw onderzoek toont ook een ander mechanisme aan: mensen die met hun eigen sterfelijkheid worden geconfronteerd, blijken een grotere neiging te hebben om belangrijke bezittingen door te geven aan anderen. Het creëert een vorm van onsterfelijkheid die de onderzoekers “transcendentie” noemen.

“Het klinkt dramatisch, maar het is het idee dat je langer kunt leven, symbolisch door een ander voorwerp”, zegt Katherine White, hoogleraar aan de Universiteit van Columbia en coauteur van de studie. “Dus, als een product of bezit op de een of andere manier aan je identiteit is gekoppeld en je geeft het aan anderen door, heeft dat potentieel het vermogen om te transcenderen.” Bijvoorbeeld dat mooie gouden sieraad van je moeder.

Foto door Maddi Bazzocco – Unsplash

Boek 

Voor het experiment werd aan 512 deelnemers gevraagd naar het lab te komen met een boek. De ene groep kreeg een taak waardoor ze over hun eigen dood nadachten, terwijl de andere groep een typische dag uit hun leven moest beschrijven.

Vervolgens werd aan de deelnemers gevraagd of ze hun boek wilden weggeven aan een goed doel. Een deel van de groep werd ook gevraagd om iets in het boek te schrijven en dit te ondertekenen, waardoor de gift persoonlijker werd.

“De mensen die over hun dood hadden nagedacht, hadden ruim 30 procent meer kans om het boek weg te geven – vooral wanneer ze er iets in hadden geschreven”, zegt White. “Ze doneren het veel sneller als ze het op de een of andere manier hebben verbonden met hun identiteit.”

Covid-19

De onderzoekers lanceerden de studie al enkele jaren geleden. De auteurs vermoeden dat de huidige pandemie veel mensen bewust maakt van de kwetsbaarheid van het leven. Dit kan van invloed zijn op donaties aan goede doelen. De bevindingen van de studie kunnen nuttig zijn voor liefdadigheidsorganisaties, die op zoek zijn naar mensen die een deel van hun bezittingen willen doneren

“Alles wat die organisaties kunnen doen om de identiteit van donoren te verbinden met iets dat blijft bestaan, zal helpen”, zegt White. “Dat kan dus een plaat of muurschildering zijn, of een blijvende lijst met donoren – gewoon een tastbare weergave van de identiteit die zal blijven bestaan.”

Tip

Is er na het schenken aan de goede doelen nog wat over? Vraag dan niet zomaar om geld, maar neem bovenstaande lessen in acht. Een stapel bankbiljetten signeren is bijvoorbeeld een uitstekende manier om voort te leven.

Foto door Markus Spiske – Unsplash

Bron: persbureau IPS

Deel dit bericht op Social Media


Vond je dit een leuk bericht? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Je ontvangt dan wekelijks jouw shot energie in je mailbox!

Continue Reading

Alweer vijf jaar geleden kwam ik tot de conclusie dat ik meer behoefte had aan goed nieuws en leuke verhalen. Die ontdekkingsreis heeft uiteindelijk geleid tot het opzetten van deze website, met goed nieuws en leuke verhalen voor jullie allemaal.

Nog meer Leef

To Top