Algemeen

Hoe het Guggenheim lucht zuivert met reclameborden

Published on

Het Guggenheim Museum in Bilbao gebruikt voortaan een speciale coating voor zijn outdoor reclamecampagnes. Dat verandert de borden in actieve luchtreinigers. Dat is nog eens duurzame reclame!

Fotokatalyse

De behandeling van de reclameborden maakt gebruik van het natuurlijke proces van fotokatalyse. Dit is een door zonlicht veroorzaakte chemische reactie die een zuiverende werking heeft. Deze werking is vergelijkbaar met die van bomen. Goed voorbeeld, doet volgen.

NASA-technologie

De banners aan de gevel van het museum die de tentoonstellingen van het Guggenheim Bilbao aankondigen zijn allemaal behandeld met Pureti Print. Hetzelfde geldt voor de coatings met reclame op trams. En ook de banners aan lantaarnpalen met reclame voor de tentoonstelling van kunstenaar Olafur Eliasson. Deze technologie werd ontwikkeld in samenwerking met NASA en gecertificeerd door verschillende internationale laboratoria.

De kracht van 700 bomen

Volgens een communiqué van Guggenheim Bilbao kan de impact van de buitenreclame gelijk zijn aan het luchtzuiverende effect van meer dan 700 bomen.

“Een technologie waarmee we de lucht in onze stad kunnen helpen zuiveren, was een geweldige kans om te tonen hoe het museum zich inzet in de strijd tegen de klimaatverandering”, reageert Juan Ignacio Vidarte, directeur-generaal van het museum.

Guggenheim Bilbao

Het Guggenheim Museum in Bilbao is een van de drie Guggenheim-musea over de hele wereld. Het is een van de belangrijkste musea voor moderne kunst en zorgde voor een grote groei van de toeristensector van de stad. Het gebouw is een kunstwerk op zich.

Foto: unsplash

Mobiele versie afsluiten